Stres a wartości

with Brak komentarzy

Po co Ci ten stres w pracy?

To, że odczuwamy stres, oznacza, że mamy do czynienia z czymś, co ma dla nas znaczenie. Nie przejmujemy się przecież rzeczami, które są nam obojętne. A praca rzadko kiedy jest dla nas obojętna.

Przecież chcemy być postrzegani jako dobrzy, efektywni pracownicy, chcemy być doceniani przez szefa, chcemy być adekwatnie wynagradzani, chcemy mieć harmonijne kontakty ze współpracownikami czy klientami. Te potrzeby wynikają z wartości, które są dla nas ważne.

W jednym z artykułów pisałam o świadomej kontroli oddechów, czyli bardzo prostej metodzie, która pomaga w wyciszeniu reakcji stresowej na poziomie fizjologicznym.

Dzisiaj dodaję kolejną technikę antystresową, która jednakże wymaga chwilki czasu i uczciwej autorefleksji. Podrzucam Ci ją, ponieważ jest to bardzo efektywny sposób na radzenie sobie ze swoim stresem oraz pomaga w budowaniu odporności psychicznej.

Uświadomienie sobie wartości

Metoda polega na tym, że siadasz z długopisem i kartką papieru i wypisujesz, jakie swoje wartości realizujesz poprzez pracę (w tej firmie i na tym stanowisku, które zajmujesz obecnie).

Zapisz to, co jest prawdziwe i ważne dla Ciebie (a nie to, czego oczekuje od Ciebie społeczeństwo, żona czy teściowa).

Przykłady?

Wartością obecną w Twojej pracy może być:

  • Rozwój osobisty;
  • Poczucie bezpieczeństwa;
  • Pomaganie innym ludziom;
  • Kontakt z ciekawymi osobami;
  • Zapewnienie godziwego bytu rodzinie;
  • Prestiż;
  • Cokolwiek innego, co jest dla Ciebie ważne.

Ta prosta metoda pozwoli Ci zredukować stres i „przypomnieć sobie”, jaki jest sens w pracy, którą wykonujesz. Wracaj do listy wartości, gdy znów zaatakuje Cię stres.

A co, jeśli…

nie przychodzi Ci do głowy żadna wartość, którą realizujesz w pracy?

Cóż, powody mogą być dwa – albo nie poświęciłeś czasu na autorefleksję (w tej sytuacji możesz spróbować jeszcze raz), albo jesteś w tak ponurym nastroju, że nie widzisz absolutnie żadnych pozytywów. Jeśli to Twój przypadek, to zachęcam Cię do kontaktu ze specjalistą, by zadbać o samopoczucie, a w konsekwencji – o zdrowie psychiczne. A tak w ogóle, to proszenie innych o pomoc i wsparcie to kolejna potężna metoda radzenia sobie ze stresem:) Nie bądź Zosią- Samosią, to Ci nie służy!

 

To jest część cyklu artykułów o radzeniu sobie ze stresem w miejscu pracy.

Inne artykuły dotyczące stresu i zadbania o siebie odnajdziesz pod tymi linkiem:

https://marta-kucharska.pl/category/stres-w-pracy/

 

Zdjęcie autorstwa Alina Vilchenko z Pexels