Self-Reg

with Brak komentarzy

Jak sobie radzić z emocjami w trudnych czasach?

Gdy z telewizji, radia, gazet wylewają się negatywne informacje, budzące strach i niepokój?

Zarażamy się emocjami innych osób. Bardzo łatwo jest nawzajem się „nakręcić”, ponieważ pod wpływem czyjegoś gniewu czy złości automatycznie następuje u nas pobudzenie ciała migdałowatego.

Na ratunek przychodzi świetna książka o samoregulacji – Self-Reg (Stuart Shanker, Teresa Barker).

Teoretycznie do ukojenia emocji dzieci, ale polecam ją też osobom, które nie są rodzicami. Pozwala zrozumieć, co się z nami dzieje na poziomie fizjologii i jak nasz rozum może nam pomóc w poradzeniu sobie ze stresem. Autorzy zalecają 5 kroków, które cytuję:

1. Odczytaj sygnały i przeformułuj zachowanie (autorzy zwracają uwagę, że dzieci często jęczą, że się nudzą, a tak naprawdę są już przebodźcowane i potrzebują odpoczynku).

2. Zidentyfikuj‍ stresory.

3. Zredukuj stresory.

4. Uświadom sobie, kiedy jesteś zestresowany.

5. Zorientuj się, co pomaga ci się uspokoić, odpocząć i odnowić zasoby energii.

Znajdź swoje własne 5 kroków.

Odpowiedz sobie – czy dobrze śpię? Czy zdrowo się odżywiam? Czy zapewniam sobie ruch?

Jeśli stresują Cię wiadomości w TV – wyłącz telewizor.

Przełącz radio na „złote przeboje”.

Poćwicz jogę, obejrzyj film, weź kąpiel. Znajdź swój sposób na odprężenie, bo może na samą myśl o jodze robi Ci się gorzej;)

Odnów swoje zasoby energii!